غذای کمکی زود هنگام و خطرات آن

آیا استفاده از غذای کمکی خطرناک است؟

غذای کمکی برای کودک اهمیت بالایی دارد. لازم به ذکر است که هر غذایی که نوزاد در زمان شیرخوارگی به همراه شیر از آن تغذیه می‌کند، غذای کمکی گفته می‌شود. غذای کمکی به دلیل این که دارای مواد مغذی مهم از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین ها است، به رشد نوزاد کمک می‌کند. علاوه بر این کودک برای رشد بافت های بدن و تقویت سیستم ایمنی، به چربی موجود در غذا های کمکی نیاز دارد. این غذا ها آنقدر بر بدن بچه تاثیر گذار هستند که می‌توان گفت در سنین بالاتر باعث می‌شوند تا کودک در درس عملکرد بهتری از خود نشان دهد. به طور کلی می‌توان گفت که غذاهای کمکی به کودک رشد سالم و جذب انرژی کمک می‌کنند. 

 

استفاده درست و به هنگام از غذای کمکی برای کودک اهمیت بالایی دارد. شروع غذای کمکی برای نوزاد، یک قدم درست برای سلامتی و رشد کودک است. در این مرحله نوزاد در کنار شیر مادر یا شیر خشک به غذاهای کمکی از جمله پوره انواع میوه و سبزیجات نیاز دارد تا رشد جسمی و مغزی او کامل شود. البته لازم به ذکر است که در شرایطی ممکن است غذای کمکی برای نوزاد و والدین او مشکلاتی ایجاد کند و این مشکل زمانی بروز پیدا می‌کند که غذای کمکی زودتر از موعد برای کودک شروع شود. 

 

مشکلاتی که زود شروع کردن غذای کمکی برای کودک به وجود می‌آورد

زود شروع کردن غذای کمکی برای نوزاد، مشکلات زیادی برای او به همراه دارد. برای مثال هنگامی که کودک برای اولین بار با غذای جامد آشنا می‌شود، سیستم گوارشی او به تکامل لازم نرسیده است و ممکن است دچار اسهال یا یبوست شود. همچنین ممکن است کودک آلرژی های غذایی بیشتری را نیز تجربه کند. برای مثال با مصرف بادام زمینی و تخم مرغ، بدن کودک به آنها حساسیت نشان دهد. به همین دلیل مشورت به پزشک متخصص اطفال قبل از شروع غذای کمکی اهمیت دارد. توجه به راهنمایی های پزشک درمورد زمان و چگونگی غذای کمکی، به رشد و سلامت کودک کمک های شایانی می‌کند.

 

سخن پایانی

شکی نیست که کودک شما برای رشد بهتر به غذای کمکی نیاز دارد. نکته قابل توجه این است که اگر غذای کمکی زودتر از زمان مقرر برای کودک شروع شود، او را دچار مشکلاتی در آینده می‌کند. یکی از اصلی ترین مشکلات زود شروع کردن غذای کمکی برای کودک، آسیب به دستگاه گوارش نا کامل و حساس او است. به همین دلیل لازم است تا زمان مناسب برای شروع غذای کمکی، توسط پزشک متخصص اطفال تعیین شود تا این موهبت (غذا) هم برای کودک موثر واقع شود و هم مشکلات احتمالی برای والدین کاهش پیدا کند. 

 

در انتهای این نوشته به شما توصیه میکنیم برای آشنایی کامل با غذاهای کمکی نوزاد، بلاگ " همه چیز درمورد غذای کمکی نوزاد " را مطالعه کنید.

 

مطلب های تصادفی